Program 12. kroków w czasach zarazy. Jak utrzymać dobrostan emocjonalny mimo pandemii?

Doktor Scott Allison, profesor psychologii na Uniwersytecie w Richmond postanowił na łamach „Psychology Today” opisać słynny program 12 kroków Al-Anona w kontekście kwarantanny. Program ten został stworzony, by pomóc rodzinom alkoholików przestać uzależniać swoje szczęście od tego, czy ich bliski pije. Zdaniem Allisona radzenie sobie z uzależnieniem członka rodziny ma wiele wspólnego z radzeniem sobie z kolejnym miesiącem izolacji.

12 kroków Al-Anona promuje ideę dobrostanu emocjonalnego niezależnie od tego, czy alkoholik nadal pije. Tutaj Alison zauważa analogię- jego zdaniem program może pomóc w byciu szczęśliwymi, niezależnie od tego, czy kwarantanna wciąż trwa.

Allison przytacza 7 z 12 kroków i tłumaczy, jak mogą pomóc nam w przetrwaniu pandemii.

  1. Zwolnienie kontroli

Ludzie zaprojektowani są tak, by dążyć do przejmowania kontroli. Pandemia uczy nas, że nie zawsze jest to możliwe. Al-Anon w swoim programie zachęca do porzucenia myślenia o rzeczach, których nie można zmienić i skupienia się tylko na tym, na co mamy wpływ. Taki rodzaj odpuszczenia przynosi ukojenie i zwalnia nas z obowiązku „zbawiania świata”.

  1. Cierpliwość

Jedną z głównych idei Anona jest przekonanie ludzi, że każdy kryzys wymaga czasu. Wciągający nałóg podobnie jak szalona pandemia nie wydarzyły się z dnia na dzień i z dnia na dzień nie dopuszczą. Warto zrozumieć, że rozwiązanie dużych problemów to proces, który jest w toku. Możemy zaufać temu procesowi i pozwolić, by przebiegał zgodnie z własnym harmonogramem. Porzucenie naszej potrzeby naprawy i kontroli może pomóc w zwiększeniu cierpliwości.

  1. Utrzymanie skupienia na sobie

Al-Anon przekonywał, że kluczem do rozwiązania większości problemów  jest zmiana sposobu myślenia o nich. Kwarantanna stwarza okazję do spokoju i samotności- dwóch czynników potrzebnych do zmiany narracji. Zdaniem Allisona narracja ta powinna koncentrować się na wdzięczności za to, co mamy oraz na porzuceniu potrzeby kontrolowania wszystkiego, co nie dotyczy nas samych i naszego życia.

  1. Zaufanie

Nawet, gdy wydaje się, że wszystko układa się w najgorszy z możliwych sposobów, możemy przyjąć głębszą i bardziej długoterminową perspektywę, dzięki której dojrzymy dobro, jakie niosą za sobą różne kryzysowe sytuacje. Ufajmy, że mimo aktualnej bezradności znajdziemy rozwiązanie, którego w tej chwili nie jesteśmy świadomi. Zaufanie oznacza rezygnację z kontroli i wiarę, że świat pozwoli nam się realizować.

  1. Życie w teraźniejszości

Nasze myśli bardzo chętnie wędrują w przyszłość, gdzie czają się lęki o bezpieczeństwo, zdrowie oraz o czynniki ekonomiczne. Pozostając w teraźniejszości, trzymamy się z dala od dużych obaw, a nasze problemy pozostają małe i łatwe do rozwiązania.

  1. Połączenia społeczne

Potrzeba przynależności jest kluczowa dla ludzkiego dobrostanu. Mimo wymaganej aktualnie społecznej izolacji, każdy powinien mieć, co najmniej jedną osobę, do której może zwrócić się z prośbą o wsparcie. Nawet jeśli kontakt będzie odbywał się przez telefon lub internet- zwykła smsowa korespondencja może znacznie poprawić nasze samopoczucie.

  1. Służba innym

Zdaniem Al-Anona kluczem do utrzymania dobrostanu emocjonalnego jest pomaganie innym. Każdy z nas ma coś, czym może podzielić się ze światem. Badania psychologiczne z zakresu pomagania są jednoznaczne- pomagając innym, pomagamy też sobie.

Z kolei badania nad heroizmem, na które powołuje się autor artykułu dr Allison, wskazują, że każdy z nas stworzony jest, aby robić to, co robią klasyczni bohaterowie- napotykać przeciwności, szukać pomocy u przyjaciół, dokonywać korekt mentalnych, odpowiednio się zachować, a następnie dzielić się doświadczeniem, siłą i nadzieją z innymi. Podróż bohatera to podróż, z której wszyscy możemy skorzystać na każdym etapie naszego życia. Niezależnie od tego,  czy trwa pandemia, mamy okazję angażować się w praktyki, które pomogą nam wzrastać i rozwijać się.

Źródło: Psychology Today

X