Czujesz się maksymalnie zestresowany i wyczerpany życiem? Oto 6 krótkich i bardzo praktycznych wskazówek

Doktor psychologii Alice Boyes, badająca techniki przeciwdziałania lękowi, na łamach „Psychology Today” opisała sześć wskazówek, które pozwolą ci przetrwać, gdy czujesz się maksymalnie zestresowany i wyczerpany tempem swojego życia.

  1. Unikaj pułapki „wiary w sprawiedliwy świat”

„Wiara w sprawiedliwy świat” jest rodzajem uprzedzeń poznawczych, które charakteryzują się przekonaniem, że jeśli kogoś spotyka nieszczęście lub nagroda, musiał na to zasłużyć. „Wiara w sprawiedliwy świat” to pułapka, w którą możesz wpaść, gdy jesteś zapracowany i przemęczony. Nie myśl: „Jestem bezużyteczny, więc muszę walczyć (ciężko pracować), skoro walczę, muszę odnieść sukces”. Życie to nie gra, w której każdy ma równe szanse. Wielu inteligentnych i utalentowanych ludzi boryka się z bardzo trudnymi sytuacjami finansowymi lub życiowymi.

  1. Przypomnij sobie, że robisz, co możesz

Biorąc pod uwagę okoliczności i dostępne zasoby energii, pomyśl, że robisz, co możesz, by twoja praca była jak najlepsza. Często o tym zapominamy.

  1. Przestań myśleć, że musisz pracować ciężej

To pułapka. Jeśli masz tendencję do reagowania na zmęczenie i stres, jeszcze cięższą pracą, spróbuj zwolnić. Na czym polega pułapka? Wmawiając sobie, że nie pracujesz wystarczająco ciężko, zamykasz się na wypróbowanie innych sposobów radzenia sobie z trudną sytuacją. Autorka powołuje się na własne doświadczenia- w praktyce psychologicznej wielokrotnie spotykała się z osobami borykającymi się z otyłością. Gdy nie trzymali się diety, wmawiali sobie, że muszą bardziej się postarać. Przypisywali przyczynę własnej uległości i obiecywali sobie, że następnym razem „wezmą się w garść”. W efekcie znów popełniali te same błędy, zamiast szukać nowych strategii na odchudzanie.

  1. Zrób sobie przerwę od myślenia

Depresyjny nastrój pogarsza jakość generowanych przez nas rozwiązań. Jeśli nieustannie myślisz o swoich problemach- przestań. Wyjdź na spacer, spotkaj się z przyjaciółmi, obejrzyj dobry film. Takie oderwanie się, skłoni cię do podjęcia prostych działań, które mogą poprawić twoją sytuację. Musisz tylko skoncentrować uwagę na czymś zupełnie innym.

  1. Reguluj swoje rytmy.

Postaraj się uregulować swój dzienny i tygodniowy rytm. Jedz, kładź się i wstawaj o tych samych godzinach, śpij po osiem godzin i ćwicz o tej samej porze dnia. Taka cykliczność da twojemu organizmowi wytchnienie i sprawi, że będziesz miał więcej energii i lepszy nastrój.

  1. Stosuj fizjologiczne strategie kojące.

Jeśli czytasz ten artykuł, prawdopodobnie odczuwasz bardzo wysoki poziom stresu i jesteś silnie napięty. W takich sytuacjach bardzo pomocne jest zastosowanie prostych strategii fizjologicznych, które uspokoją twój układ nerwowy. Spróbuj naciągnąć rękaw na dłoń i przez chwilę głaskać się po ramieniu. Taka czynność uwalnia oksytocynę. Możesz też uspokoić oddech poprzez nabieranie powietrza do przepony brzusznej. Innym sposobem na uspokojenie jest lekkie przesuwanie dwoma palcami po ustach. Dotykanie warg symuluje układ nerwowy, dzięki czemu poczujesz ukojenie. Autorka artykułu poleca także spacery- naturalne światło działa uspokajająco. Nie ważne, czy świeci słońce, czy są chmury, czy pada śnieg. Każda pogoda (z wyjątkiem ulewnego deszczu) da ci ukojenie.

 

Źródło: Psychology Today

 

 

X