Co zrobić, by „zaprzyjaźnić” się ze swoimi EMOCJAMI?

Emocje. Towarzyszą nam codziennie, co chwilę, choć nie zawsze jesteśmy ich w pełni świadomi.
Z natury są jak najbardziej pomocne – by dobrze funkcjonować, radzić sobie w trudnych sytuacjach, reagować, gdy dzieje się coś co dla nas czy innych niedobrego. Ważne są także wtedy, gdy dzieje się coś dobrego, bo pozwalają nam to docenić i dzielić się z innymi np. naszą radością.
Sam źródłosłów mówi nam o tym, że emocja to z łac. e movere czyli być w ruchu. Emocja – to moc i jaczyli inaczej nasza moc do działania.
Emocje mówią nam, co jest ważne, wskazują co powinniśmy zrobić. Zapewniają także dostęp do pragnień i potrzeb. Należy pamiętać, że za każdą emocją stoi potrzeba, dlatego warto kontaktować się z emocjami, by móc odkryć czego tak naprawdę chcę, kim jestem.
Często oceniamy siebie za odczuwanie danych emocji . Myślimy o nich, że są złe, że nie chcemy ich przeżywać. Ważne, by pamiętać, że nie ma złych emocji. To co, przeżywamy jest nasze i niedobrze jest to zgłuszać. Od nas zależy jednak jak  z daną emocją postąpimy, jak się zachowamy, co z nią zrobimy.
Emocje, a raczej nieumiejętność ich rozpoznawania, kontaktowania się z nimi, wyrażania czy po prostu ich tłumienie bywają częstym powodem – źródłem zaburzeń zachowania i problemów psychicznych. Powodem naszego złego samopoczucia, dyskomfortu.

Ważne jest również by nie uciekać od emocji. Np. poprzez ich zagadywanie, zastępowanie emocji zachowaniami, które są nadmierne lub nałogowe -jak objadanie się, robienie częstych zakupów, nadużywanie alkoholu, sięganie po narkotyki, czy uciekanie w przygodny seks.
Co zrobić, by „zaprzyjaźnić” się ze swoimi emocjami?
Dla każdego co innego może być pomocne, dlatego przytoczę kilka pomysłów:

Pisanie dziennika, pamiętnika – uwzględnianie w nim co czuję w związku z daną sytuacją, szukanie – co we mnie wywołało daną emocję

Przyglądanie się swoim reakcjom na poziomie ciała; myśli, znaczeń; tendencji do danego zachowania, potrzeb i pragnień.
Np. sytuacja, kiedy idąc w ciemności odczuwam strach – na poziomie ciała czuję wewnątrz ucisk w brzuchu, na zewnątrz na mojej twarzy maluje się przerażenie, w głowie pojawia się myśl- „Mogę zostać zaatakowana.”, na poziomie potrzeb odczuwam większą potrzebę bezpieczeństwa, może pchać mnie to do rożnych zachowań jak np. telefon do przyjaciela, wzięcie taksówki.
Często dzięki poznaniu siebie i tego jakie emocje wywołują we mnie jakie reakcje na poziomie ciała, myśli i zachowań łatwiej jest emocję, która się pojawia poczuć, wyrazić czy zgodnie z nią zadziałać, a co za tym idzie zadbać o siebie.

Rozmowa z drugą osobą – może to być rozmowa z bliską nam osobą czy terapeutą – dzięki niej możemy opowiadając o tym co czujemy uświadomić sobie co się z nami dzieję, a druga osoba może też pomóc nam, mówiąc jak ona czuje, co widzi i zauważa, gdy opowiadamy jej o tym co w nas.

Bycie ze sobą – znajdowanie ciszy i chwili dla siebie. Na poczucie tego co we mnie. Na usłyszenie siebie. Może w tym nam pomóc wieczorowa pora, chwila samotności czy medytacja. Można wtedy zastanowić się: jakie emocje dziś przeżywałam, które były najbardziej intensywne, co z nimi zrobiłam.

Być w kontakcie ze swoimi emocjami, oznacza lepsze rozumienie siebie i ludzi wokół, a to jest droga do świadomego, harmonijnego i szczęśliwego życia.

Zatem bądź w kontakcie!

X