Konsultacje wstępne (diagnoza)
Każda interwencja z obszaru pomocy psychologicznej lub pedagogicznej poprzedzona jest wstępnymi konsultacjami. Ich celem jest rozpoznanie sytuacji i oczekiwań Klientów oraz dopasowanie odpowiedniej oferty pomocy.
Zazwyczaj konsultacje obejmują od 3 do 5 spotkań. Każda konsultacja trwa 50 minut.
Pierwsza konsultacja to – zależnie od rodzaju zgłaszanych trudności, spotkanie z samymi rodzicami (opiekunami) lub z nastolatkiem i jego rodzicami. Spotkanie poświęcone jest rozmowie o tym, co sprowadza nastolatka i jego bliskich do terapeuty. Następne spotkania poświęcone są nastolatkowi. Terapeuta podczas rozmowy i/lub zabawy poznaje jego perspektywę i stara się zrozumieć charakter doświadczanych trudności. Może także korzystać z dodatkowych narzędzi np. testów psychologicznych.
Podczas ostatniego spotkania terapeuta rozmawia z nastolatkiem i opiekunami o tym, jak rozumie ich sytuację i jaki rodzaj pomocy wydaje mu się dobrze dopasowany do ich potrzeb. Jeśli decydują się oni skorzystać z zaproponowanej oferty, to umawiają się na spotkanie do wskazanego specjalisty.