Grupa focusingowa dla dzieci

Zostań Focus-czarodziejem, poszukaj i wyreguluj emocje w swoim ciele

 

Grupa samoregulacji focusingowej dla dzieci wczesnoszkolnych z objawami psychosomatycznymi.

 

Prowadzący

Karolina Stepiuk, psycholog, pedagog, psychoterapeuta dorosłych oraz dzieci i młodzieży.

 

Termin i czas trwania

Grupa rozpocznie się we wrześniu (dokładny termin zostanie określony po naborze), spotkania we wtorki, godzina 15-16.

Spotkania odbywać się będą 1x w tygodniu przez 2 miesiące (8 spotkań po 1h).

 

Dla kogo?

„Paluszek i główka...” to nie wymówka, to realne dolegliwości, które czuje Twoje dziecko, a które mogą mieć źródło w trudnych emocjach.

Grupa przeznaczona jest dla dzieci wieku wczesnoszkolnym (około 6-9 lat), które doświadczają różnych dolegliwości psychosomatycznych (szeroko rozumiane częste dolegliwości płynące z ciała, które nie mają swojego źródła w potwierdzonej diagnozie medycznej).

Okres wczesnoszkolny to taki newralgiczny czas, gdy dzieci nabierają kompetencji poznawczych, uczą się skupiać uwagę na zadaniu, ale jednocześnie są postawione przed nowymi wyzwaniami, tymi poznawczymi i społecznymi. Uczą się analizować różne skomplikowane dla nich procesy i werbalizować, ale nie potrafią jeszcze skutecznie regulować swoich emocji (i zachowań), a tego wymaga szkoła. W efekcie, zamiast regulować, uczą się kontrolować siebie i hamować emocje, co często prowadzi do różnych dolegliwości bólowych.

 

Minimalna i maksymalna liczba uczestników
  • od 6 do 8 uczestników
Korzyści z udziału

Dzięki grupie, dzieci będą mogły ubrać się w „płaszcz focusingowy” by lepiej czuć sygnały płynące z ciała oraz założyć „self-regowe okulary” by zauważać indywidualne czynniki napięcia i stresu.

W grupie dzieci mogą:

  • ćwiczyć uważność (focusing) na to, co tu i teraz dzieje się w ich ciele,
  • zdobywać kompetencje samoregulacji emocjonalnej (zgodnie z metodą Self-Reg dr Stuarta Shankera) poprzez obserwowanie siebie i odkrywanie strategii wyregulowania poziomu napięcia i energii,
  • ćwiczyć samoregulację emocji jako alternatywę dla samokontroli emocji (hamowania), z uwzględnieniem sytuacji, w których samokontrola jest pożyteczna i potrzebna.

Jak to działa?

  • Każdy z nas ma doświadczenie, kiedy po całym dniu pracy jesteśmy rozdrażnieni, zmęczeni, nie mamy ani energii, ani zasobów do sprostania zwykłym codziennym sprawom. Jesteśmy rozregulowani emocjonalnie, wpadamy do tak zwanej „czarnej dziury”, z której trudno się wydostać. Musimy odseparować się od źródeł stresu, aby obniżyć poziom napięcia i zregenerować, aby nabrać sił do dalszej aktywności. Prawdopodobnie, gdybyśmy mogli zadbać o siebie wcześniej, na wczesnym etapie rozregulowania, może nie wpadlibyśmy w „czarną dziurę”.

Dzieci jeszcze silniej podlegają temu procesowi, gdyż ich układ nerwowy jest bardzo wrażliwy na wszelkie bodźce. Ponadto, dzieci dopiero uczą się radzić sobie z emocjami, nie mają jeszcze skutecznych i zdrowych strategii regulacji. Nawet drobne napięcie może od razu wrzucić je do „czarnej dziury” rozregulowania.

Dzieci radzą sobie na różne sposoby. Niektóre z nich „połykają napięcie” nieświadomie wybierając strategię hamowania lub zaprzeczania trudnym emocjom. Nasze ciało, to jednak system naczyń połączonych. Możemy spodziewać się, że to, co raz zostało „połknięte”, znajdzie swoje ujście gdzieś indziej. U dzieci, napięcia często przenoszą się na ciało i dają o sobie znać w postaci różnego rodzaje dolegliwości bólowych.

Program
    • integracja dzieci
    • psychoedukacja w zabawie dotycząca emocji ich regulacji
    • bajki samoregulacyjne (terapeutyczne)
    • ćwiczenia rozpoznawania czynników stresu (self-regowe okulary)
    • ćwiczenia uważności na sygnały płynące z ciała (płaszcz focusingowy)
    • ćwiczenie komunikacji stanów emocjonalnych (poszukiwanie symboli zmiany emocji)
    • poszukiwanie indywidualnych strategii regulacji emocji
Jak się zakwalifikować?
    • Rekrutacja będzie trwać w ciągu pierwszych 2-3 tygodni września, we wtorki w godzinach 12-16
    • Rekrutacja to spotkanie indywidualne Prowadzącej z rodzicami i z dzieckiem (50 minut w cenie 160 zł).
X