5 kroków, by przestać martwić się rzeczami, nad którymi mi nie masz kontroli

To brutalna prawda, że niektórzy ludzie nie są wstanie zaakceptować braku wpływu na pewne wymiary rzeczywistości. Ludzie ci, marnują bardzo dużo czasu i energii na zamartwienie się. W głowie układają katastrofalne scenariusze pełne śmierci, wypadków i chorób. Jeśli jesteś jedną z tych osób, koniecznie to przeczytaj.

  1. Określ, co możesz kontrolować.

Poświęć chwilę na to, by jasno określić rzeczy, nad którymi masz kontrolę. Nie możesz zapobiec nadejściu burzy, ale możesz się na nią przygotować. Nie możesz kontrolować, jak ktoś inny się zachowa, ale możesz kontrolować swoją reakcję. Kiedy zamiast w zamartwianie się, włożysz energię w rzeczy, nad którymi możesz zapanować, będziesz dużo skuteczniejszy!

  1. Skoncentruj się na swoim wpływie.

Pamiętaj, że możesz wpływać na ludzi i okoliczności, ale nie możesz ich do niczego zmuszać. Nie nauczysz się za swoje dziecko na klasówkę, ale możesz zapewnić mu czas i narzędzia, żeby samo dobrze się nauczyło. Nie możesz zmusić ludzi, by świetnie się bawili, ale możesz zorganizować świetną imprezę. Wyznacz zdrową granicę między wywieraniem wpływu, a zmuszaniem kogoś do czegoś. Jeśli np. masz obawy co do wyboru danej osoby, na dane stanowisko, skup się na sformułowaniu dobrych argumentów przeciwko danej decyzji, ale przedstaw je TYLKO RAZ. Nie próbuj kierować innymi.

  1. Określ swoje obawy.

Zastanów się, czego się boisz. Zazwyczaj najgorszy scenariusz, nie jest tak tragiczny, jak go sobie wyobrażamy. Zamiast myśleć "Nie mogę pozwolić sobie, by ten projekt się nie udał! To będzie katastrofa!" pomysł "Co mam zrobić, jeśli ten projekt rzeczywiście okaże się klapą?". Wyobraź sobie rzeczywisty najgorszy scenariusz i wymyśl, jak zabezpieczyć się na tę ewentualność. Przyniesie ci to wiele spokoju.

  1. Określ różnicę między "przeżuwaniem" a rozwiązywaniem problemów.

Powtarzanie w głowie najgorszych scenariuszy nie jest pomocne. Pomocne jest rozwiązanie problemu. Zastanów się, czy twoje myślenie jest wydajne. Czy aktywnie starasz się znaleźć najlepsze rozwiązania, z najtrudniejszych sytuacji, czy zadręczasz się bez sensu?

  1. Utwórz plan zarządzania stresem.

Ćwicz, jedz zdrowo, odżywaj się należycie i śpij osiem godzin dziennie, a zobaczysz, że stres powoli odejdzie. Zadbaj o siebie! Wyeliminuj niezdrowe nawyki, które sprzyjają nerwom (m.in. narzekanie na innych, palenie paczki dzienni, niezdrowe jedzenie i picie zbyt dużej ilości alkoholu).

Za: AmyMorinLCSW.com

X